13-9-2018 'Je bent nooit te oud om te leren'


13-9-2018 Levenservaring van ouderen kan een belangrijke aanvulling zijn op de lesstof op scholen. Studenten helpen bij de voorbereiding op hun beroepscarrière, daarvoor zetten de leden van het GENERO Ouderen- en mantelzorgforum zich al jaren in. Hiermee brengen ze ouderenparticipatie onder de aandacht bij onderwijsinstellingen in hun regio.

 

Bijdrage aan onderwijs én contact met jongeren

Ouderen en mantelzorgers van het forum dragen bij aan projecten op mbo, hbo en wo-instellingen in de regio Zuidwest Nederland (Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Hollandse Eilanden, West- en Midden-Brabant, Zeeland). Bijvoorbeeld op het Albeda College in Rotterdam en de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. De ervaringen die ze hebben opgedaan zijn nu gebundeld in een speciale folder over ouderenparticipatie in het onderwijs.

Gesprekstechnieken oefenen en levensvragen

In de folder staan 7 methoden beschreven waarmee ouderen een bijdrage leveren aan het onderwijs en contact hebben met jongeren. Een voorbeeld is het Cliënttyperingsgesprek. Hierbij oefenen studenten gesprekstechnieken oefenen met ouderen. Een ander voorbeeld is de College Tour waar studenten levensvragen aan ouderen stellen. Sommige onderwijsvormen zijn klassikaal, andere vormen zorgen voor een intensief een-op-een contact tussen oudere en jongere.

Betrokkenheid cruciaal

“Het ontbreekt de studenten dikwijls aan inzicht en ervaring in het doen en laten en het leven van ouderen, daarom is onze betrokkenheid zo belangrijk”, vindt meneer Pijpers (forumlid). Mevrouw Ramlakhan (forumlid) vult hem aan: “Ik doe mee aan de onderwijsactiviteiten om de studenten bij te brengen dat er meer problemen kunnen zijn dan ze op het eerste gezicht zouden denken. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal.”

Ouderenparticipatie verhoogt kwaliteit van onderwijs

Ouderenparticipatie verhoogt de kwaliteit van het onderwijs, daar zijn het forum en de betrokken docenten van overtuigd. Meneer Pijpers licht dat toe: “Als oudere hebben wij veel kennis opgedaan en, afhankelijk van ons leven, hebben wij ook veel ervaring op gebieden waar studenten later mee te maken krijgen, zeker in de zorg.” Mevrouw Ramlakhan probeert studenten te wijzen op groepen die het moeilijker hebben: “dat zijn mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die bijzondere zorg nodig hebben, maar ook de zorgmijders en de alleenstaanden die niet kunnen terugvallen op informele zorg.”

Aandacht voor de relatie

In plaats van op elkaar te oefenen, oefenen en leren studenten van ouderen. In het menselijk contact dat ontstaat tijdens de lessen is aandacht voor wederkerigheid in de relatie tussen de toekomstige professional (de student) en de patiënt of cliënt (de oudere). De ouderen halen zelf ook veel voldoening uit de lessen: ‘Je bent nooit te oud om te leren. Het geeft je een ongelooflijk goed gevoel van samen iets doen, waardoor je hopelijk wijzer kunt worden. Als dat slaagt is dat voor mij een hele plezierige en blijvende erkenning van het gehele leerproces’, vindt mevrouw de Leeuw (forumlid).

Meer informatie?

  • Ook aan de slag met ouderenparticipatie in onderwijs? Het nieuwe schooljaar is een goede mogelijkheid om nieuwe lesmethoden te proberen of meer verdieping in bestaande methoden aan te brengen. Download de folder
  • Vragen over lesmethoden of het opzetten van ouderenparticipatie in het onderwijs? Deze kun je stellen aan forumvoorzitter Elly Smits (elly.smits@tiscali.nl).
  • Deze folder kwam tot stand met een subsidie van ZonMw (Nationaal Programma Ouderenzorg).

Bron: Nieuwsbrief Beter Oud



Terug naar Algemeen nieuws